dinsdag 31 maart 2015

Persbureau Reuters betrapt op vervalsen getuigenis neerhalen MH17

Pyotr Fedotov verklaarde later precies het tegendeel te hebben gezegd van wat Reuters beweert (en waar het Westerse persbureau geen enkel bewijs van heeft).

Het internationale persbureau Reuters, één van de belangrijkste propaganda organen van de Westerse gevestigde orde, is betrapt op het vervalsen van een getuigenis over de lancering van een BUK-raket die verantwoordelijk zou zijn geweest voor de vernietiging van vlucht MH17 van Amsterdam naar Maleisië. De getuige in kwestie zei dat Reuters zijn woorden heeft verdraaid om het er op te doen lijken alsof hij gezegd zou hebben dat de pro-Russische rebellen een BUK-raket op de Boeing hadden afgeschoten. In werkelijkheid had de man tegen Reuters gezegd dat de raket die hij had gezien vanuit gebied dat door het Oekraïense leger werd gecontroleerd was afgevuurd.

‘Exclusief bewijs’
Reuters verslaggever Anton Zverev meldde ‘exclusief’ bewijs te hebben van het neerhalen van de Boeing van Malaysia Airlines boven Oekraïne. Zverev haalde de 58 jarige Pyotr Fedotov aan uit het dorpje Chervonyi Zvohten, dat volgens hem ‘toen en nu gecontroleerd werd door de rebellen.’

‘Mijn moeder en ik waren in de tuin toen het gebeurde,’ zei Fedotov. ‘Er was zo’n knal dat we zonder het te willen in de tuin gingen zitten. Onze benen begaven het gewoon. Toen werden we nieuwsgierig en gingen naar de andere kant van het huis om te kijken.’

Twee weken geleden schreef Reuters vervolgens: ‘De raket was daar en wiebelde rond, en toen kwam er een soort rakettrap los, en toen, ergens bij Lutuhyne, zag ik een vliegtuig in de lucht uit elkaar vallen. Pas later hoorden we dat dit een Boeing was,’ zei Fedotov.

BUK-raketten kunnen vlak na lancering vaak een paar seconden zigzaggen, voordat hun radar het doel zoekt en daarheen stuurt... Dit bewijst niet meteen dat die raket degene was die het vliegtuig neerhaalde, want niemand van de dorpelingen heeft de lancering gezien... Noch wierp het enig licht op een stelling van officials in Kiev en Westerse landen dat de BUK-raket uit Rusland afkomstig was en door Russen werd bediend. Moskou heeft ontkent dat zijn leger actief is in Oost Oekraïne.

Tot zover nog een redelijk objectief klinkend bericht, maar dan komt het:

Toen Fedotov geïnterviewd werd door Reuters beschreef de getuige de ‘wiebelende’ raket en zei eerst voor de camera dat deze was afgevuurd vanuit gebied dat door het Oekraïense leger werd gecontroleerd. Later, toen de camera uit was, zei hij dat die was gelanceerd vanaf nabij gelegen rebellenterrein. Gevraagd naar waarom hij eerst het tegenovergestelde had gezegd, antwoordde hij dat hij bang was voor de rebellen.

Het ‘nieuwe, exclusieve bewijs’ van Reuters blijkt dus een uitspraak van een getuige te zijn die werd gedaan toen de camera uit was. Pyotr Fedotov verklaarde later voor de camera van Russia Today dat Reuters zijn getuigenis over de raketlancering heeft vervalst:

‘Verzinsel van journalist’
‘Toen we voor de camera over de Boeing praatten, legde ik alles uit zoals ik het had gezien. De dingen die ik zogenaamd heb gezegd toen de camera uit was, al die onzin, is verzonnen door die journalist. Het zijn allemaal leugens, omdat we buiten de camera helemaal niet over de Boeing hebben gepraat, maar over het leven, de huidige situatie hier, zogezegd.’

Fedotov zei tevens dat de journalist hem later had opgebeld om te vragen of hij in de problemen was gekomen door met hem te praten. ‘Het eerste wat ik hem vroeg was: waarom? Ik was echt verbaasd. Waarom zou ik problemen krijgen als ik hem had verteld wat ik had gezien? Pas toen mijn vrienden me opbelden en vertelden dat een tv-zender beelden liet zien en zei dat ik voor de camera het een, en zonder de camera het tegenovergestelde zou hebben gezegd, begreep ik waarom hij me dat vroeg.’

‘Misschien deed hij dat voor zijn eigen gewin... Ik weet echt niet wat zijn bedoeling was, maar het lijkt mij op een provocatie.’ Volgens Russia Today is Reuters om commentaar gevraagd op Fedotovs verklaring, maar het Westerse persbureau weigerde daar op te reageren.

Westerse leugens en propaganda

Wie liegt er? Wie vertelt de waarheid? We zullen het mogelijk nooit zeker weten, maar een paar dingen zijn 17 juli 2014 pijnlijk duidelijk geworden. Zo zijn Westerse media en politici al meerdere malen betrapt op het verdraaien van de feiten en vertellen van leugens over de crisis in Oekraïne en over de tragische ramp met vlucht MH17. Bovendien worden meerdere getuigenverklaringen van pal na de ramp, die niet over een raket, maar over Oekraïense straaljagers gingen, compleet genegeerd.

Wat ook zeker is dat het Westen al van meet af aan vastbesloten was om Rusland hoe dan ook als de schuldige aan te wijzen. De vervalsing door Reuters is slechts één van de vele trieste voorbeelden hiervan. Houd u dat goed in gedachten als u onze media en experts weer eens nieuwe ‘feiten’ presenteren die de beschuldigende vinger naar Moskou wijzen.

Xander

(1) Zero Hedge

bron: http://xandernieuws.punt.nl/content/2015/03/Persbureau-Reuters-betrapt-op-vervalsen-getuigenis-neerhalen-MH17

meer >

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen